Lifestyle a városban: kutya, gyerek, munka, suli, stílus, gasztronómia és KÁVÉ

Urban Family of Budapest

London gyerekkel

Alvás, közlekedés és shopping

2017. március 28. - Csilla Erdelyi

Nekem az utazás a hobbim, félig-meddig a szakmám is. Nem véletlenül ragadt rá ez (is) a gyerekre, akivel mostanában sikerült félévente egy-egy klassz kiruccanásra elmennünk. Legutóbb Londonban jártunk, aminek az apropója egy céges konferencia volt - rászerveztünk előtte egy barátnőlátogatást és bebarangoltuk Londont.

img_3394_2.JPGAnglia - bárhol járunk, ilyen cuki üzletekbe botlunk mindenhol

Hol alszunk?

A fapados repülőkkel már nagyon elérhetőek lettek a külföldi utak, de a szállás minden nagyvárosban drága. Mi szerencsések voltunk, hogy 3 éjszakát húsz éve kint élő gyerekkori barátnőmnél tölthettünk. A maradék 2 éjszakát azonban Londonban terveztük eltölteni, és ez már nem volt olyan egyszerű.

img_0893_2.JPGKülföldön egy baráti ágy megnyugató biztonságot ad a gyereknek is (a takaró alatt természetesen egy szellem van)

Airbnb-t is nézegettem, ami eddig pl. Párizsra nagyon jól működött, az Londonnál egyáltalán nem. Sajnos a szállásfoglalási (és repülőjegyfoglalási) keresőmotorok is úgy működnek, hogy ha többedszer keresünk rá egy helyre, akkor egyre magasabb áron ajánlják azt. Így aztán visszanyúltam a szállodás múltra, és a volt kollégáim segítségével baráti áron foglaltunk le egy vadonatúj szállodát London új, ipari negyedében. (Egyébként többek között az ilyen lehetőségekért is nagyon megéri szállodában dolgozni!). Valószínűleg ha ez a két opció nincs, akkor jóval tovább kellett volna keresgélni. Ne adjátok fel, mindig vannak kellemes meglepetések is, csak időbe telik megtalálni. Vagy érdemes így is a vidéket választani, mert csupán 30 perces vonatúttal már sok szállásköltséget spórolhatunk. És ha egyébként sem belvárosi a szálláshely, akkor szinte kizárt, hogy napközben onnan csillagtúrázunk majd.

Közlekedés

Én utoljára kb. huszonévesen jártam "városnéző" túrán, ami abból állt, hogy mivel egyetlen percet sem akartunk lazsálással tölteni, estére kb. a lábunkat is lejártuk. Azóta éveken át csak "pihenős" túráink voltak, azaz elmentünk valahova és ottmaradtunk sokáig. Most viszont ismét naponta 12 km-t gyalogoltunk, és órákat metróztunk, buszoztunk, de megérte! Elfáradtunk, és életre szóló élményt kaptunk, mint család.

img_8460.JPGA kétszintes piros buszok tetejéről mindent alaposan megfigyelhetünk

Londoni közlekedés:
- a legegyszerűbb, ha PayPass bankkártyánkkal haladunk (azért ez nagyon menő!!!), minden be- és kiszállásnál a leolvasóhoz kell tartani, és napi max. 6,50 GBP-t terhelnek (ha zónán kívülre megyünk, akkor 7,70-et)
- 11 év alatt ingyenes, olyankor a speciális igényű/családi kapukon kell belépni
- a metrón csúcsidőben tényleg heringként kell nyomorogni, kerüljük ezeket az órákat
- időnként az állomások között elég sokat kell gyalogolni alagutakban, a felszínen pedig nagyon kell figyelni az irányítótáblákra, hogy megtaláljunk egy-egy metróállomást (nekünk sikerült Blackfriersnél és Tower Gatewaynél is 10 perceket bolyonganunk az épület körül)
- volt olyan is a DLR-nél (Docklands Light Railway - ami az új, ipari kikötőnegyedben közlekedik), hogy az állomás peronja rövidebb volt, mint a vonat, és csak középen lehetett kiszállni (ezt 2 bőrönddel és gyerekkel nem annyira élveztem - merthogy csak leszállás előtt mondták be). A tanulság: a legtutibb középre beszállni.
- a double-deckert biztosan mindenki ismeri, mi azt használtuk a turistákkal teli "hop-on-hop-off" buszok helyett. Mindig sikerült fent előre ülnünk, ami zseniális élmény volt. (Ide is érvényes a PayPass-es csipogtatás)

img_9272.JPGLondon metrótérképének ábrázolása topográfiailag ekvivalens - ezt egy életre megtanultuk Apától

Vidéki közlekedés
Ha vidéken szállunk meg (ami nagyon jó ötlet), akkor vonattal a legmegbízhatóbb a közlekedés, és 30-40 perc alatt kellemes (árban is) távolságra kerülhetünk Londontól.
- családi jegyet váltsunk, ami általában kapható egész napos londoni bérlettel is (Daily Travel card) - ez 1 felnőtt, 1 gyerek részére nekünk 19,50 GBP volt (vonat oda-vissza + londoni napi bérlet)
- figyeljünk a vonatoknál mindenre: egy-egy vonal időnként szétválhat, vagy éppen átépítik az állomást, vagy a vonat bizonyos kocsijai nem közlekednek a teljes távon. Mindenképpen tájékozódjunk előtte, vagy kérdezzük meg a többi utast (nagyon segítőkészek, bár igazán fülelnem kellett időnként, hogy megértsem őket).

Shopping

Ez szerintem egy kicsit a mi generációnk sajátja, hogy anno annyira nem lehetett itthon semmit sem kapni, hogy a 90-es években szinte mámorban úsztunk minden egyes külföldi út során, akkora volt mindenütt a választék. Most itthon is sok minden elérhető már, de ennek döbbenetes módon többszöröse a londoni kínálat árban és minőségben is óriási szórással. Nagyon szeretem a kézműves és designer holmikat, ékszereket és könyveket. Soho-ban (amely VIII. Henrik idején nyúlvadászati terület volt, ebben az időben kapta nevét) barangolva egymás után botlunk a gyönyörű üzletekbe, ahol legszívesebben az egész boltot megvenném. Persze a minimalista életstílust taglaló könyvet megvásárolva ez pont ellenkezne az abban leírtakkal. Így maradt egy könyv és egy játék.

img_9128.JPGSzuvenír saját magunknak - ezek a tárgyak mindig a lakás legszebb díszei maradnak

Londonban azonban engedtünk a modern idők csábításának is, és megnéztük az M&M'S World-öt, amely a kislányunkat teljesen lenyűgözte. Én döbbenten álltam a színes drazsé kultusza előtt, és csak álmélkodtam. Szerencsére villámgyorsan felmértem, hogy minden borzasztó drága és abszolút pocsék minőségű, így nem volt nagy a kísértés (nekem). Egy kis beszélgetés után sikerült egy világítós tollban kiegyeznünk, és abban, hogy azt másnap, egy újabb boltlátogatás során fogjuk beszerezni. Nem tudom, ki hogy van vele, nálunk ezek a "középutas" egyezségek jól beválnak. Kegyetlenségnek tartanék megfosztani egy kezdő tinit a mindenütt látott reklámok hatásától, de az is fontos, hogy megértse, mi áll ezek mögött. Egy kis kóstoló nem árt. Így legalább van összehasonlítási alap. Ennek jegyében a londoni Starbucksban egy forró fehér csokit is ittunk.

img_7683.JPGKár ezen gondolkodni, a gyerekeknek nagyon tetszik a drazsé-birodalom...

Folytatva a vásárolgatást az Oxford Street sem maradhatott ki, ahol vettünk 1,50 GBP-ért klassz pólót, a TopShopban DJ játszott, és most is beszereztem egy apró, ám annál fontosabb kiegészítőt, egy kutyasétáimhoz jogsi+bankkártya tárolásra alkalmas neszeszert Cath Kidston-tól.

Bármit is akarunk vásárolni, Londonban biztosan megtaláljuk. De ha keresnünk kell, az nem lesz egyszerű. Ezért inkább a stresszmentes, minimális impulzus-vásárlás híve vagyok. Így most is kellemes élményekkel és szerethető tárgyakkal tértünk haza. Ha mégis előre fel akarunk készülni, íme egy TOP 100-as lista a legjobb üzletekről: www.timeout.com

A második londoni részben a séták és az evés kapják a főszerepet. Kövessetek bennünket!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.