Lifestyle a városban: kutya, gyerek, munka, suli, stílus, gasztronómia és KÁVÉ

Urban Family of Budapest

Rakjunk rendet a könyvespolcon

avagy mi is az a bookcase styling?

2017. június 08. - Csilla Erdelyi

Valószínűleg én kimondottan ügyetlenül csináltam világéletemben az öltözködést és a könyvespolcra kerülő könyvek elrendezését. Ugyanis csak a praktikumra figyeltem mindkét esetben, azaz: öltözködés = legyen rajtunk alul-felül valami csini és lehetőleg minél többet viseljük éppen  aktuális kedvenc kiegészítőinket (amelyek nem igazán passzolnak össze minden esetben) valamint könyvespolc = könyveket tárolunk rajta. Egy dolgot azért éreztem, hogy valamiért nem voltam elégedett egyikkel sem, de hosszú nyomozás és önkritika kellett hozzá, hogy végre belássam, hogy tényleg érdemes ezekre is jobban odafigyelni a harmonikus összkép érdekében.

windowseat.jpg

Na igen, vannak olyan szobák, ahol igazából teljesen mindegy, mit és hogyan dobálunk a könyvespolcra... de ha nem így élünk, akkor érdemes a styling-gal is foglalkozni

A könyvespolcos dolog úgy kezdődött, hogy amikor huszonéve összeköltöztünk, kiderült, hogy rengeteg könyvünk van, tehát jó nagy könyvespolcot vettünk, amire mindent felpakoltunk, leginkább témák szerint. Megvetéssel röhögtük ki azokat, akik "piros" vagy "kék" könyveket szereztek be x méretben, mert az még hiányzott a könyvespolcról. (Mondjuk ezt még most is megmosolyognám).

Most eljutottunk oda, hogy egy kicsit kipofozzuk a házat, és a kanapén ülve el is indult a vita, mi maradjon, mi hova kerüljön. Általában ezekben az igen fontos kérdésekben nem szoktunk egyetérteni, így a végső megoldás mindig az, hogy valamelyikünk nyel. A könyvespolc következett. Mondtam, hogy nekem tetszik, mire a férjem mondta, hogy szerinte borzalmas, szüntessük meg. Patthelyzet. Elkezdtem gondolkodni, hogy tényleg nem néz ki túl rendezetten, mert a kedvenc könyveink, az új szerzemények és néhány utazási emlék van rá bezsúfolva. Böngésztem a netet... természetesen a minimalista könyvespolcok általában úgy mutatnak jól, hogy a pakolható terület 10%-át töltik be igen átgondolt formájú tárgyak, és esetleg egy pár könyv. Ez nem sokat segített. Majd belefutottam a varázsszóba:

Bookcase styling - azaz könyvespolc styling

Azonnal felcsillant a szemem (és egy kicsit magamban fel is nevettem), és lázasan olvastam egyik cikket a másik után. Tanulságos volt, ezért megosztom veletek tapasztalataimat - és a saját könyvespolcunk rövid történetét is.

bookcase-styling-23-1024x682.jpg

Egy csodás polc, szinte könyvek nélkül - Fotó: nestingwithgrace.com

1. Feng Shui - a kevesebb több

Egy időben sokat foglalkoztam ezzel a keleti térrendezési módszerrel, és egy tanítása ma is nagyon hasznosnak tűnik - nekem, mint állandó gyűjtögetőnek fényévekre helyezkedik el a mindennapi gyakorlatomtól - amely szerint szabaduljunk meg a haszontalan, értéktelen vagy rossz emlékű tárgyainktól (szemétbe vele, elajándékozni vagy nagyon elsüllyeszteni). Szóval a lényeg, hogy ha a lakásunkba nem illik a nagy, könyvtári könyvespolc, akkor válogassuk ki több körben azokat, amelyek igazán fontosak vagy nagyon tetszenek.

untitled_design_1.jpg

Ellentétek, ritmusok - érdekes ránézni egy ilyen dinamikájú képre

Nagyon rossz szokás pl. a könyvespolc egyes részeit kacatgyűjtésre vagy rakodópolcnak használni, erre inkább szerezzünk be egy kosárkát vagy dobozt. Majd ha újra és újra átvizsgáljuk tartalmát, rájövünk, hogy egyre több dologtól vagyunk képesek megszabadulni.

2. Ritmus

Egy könyvespolc akkor lesz szép, ha van benne valami ritmus, azaz bizonyos ismétlődés - akár színek, akár formák (főképp a dísztárgyakra gondolok itt) tekintetében. Ezzel jó ideig el lehet kísérletezni, de mindenképpen megéri a fáradságot. A cél az, hogy ha ránézünk a polcra, akkor leghőbb vágyunk az legyen, hogy odaüljünk elé, és egy könyvvel a kezünkben órákat töltsünk ott.

A/ vízszintesen fektetett vagy függőlegesen álló könyvek: ezt polconként vagy polcon belül is váltogathatjuk, izgalmas mintát kaphatunk, ha elég kitartóak vagyunk

B/ színek szerint rendezve: ez amennyire kiverte a biztosítékot 30 éves koromban, most annál mulatságosabbnak tartom, hogy megnézzem, mégis piros vagy kék könyvem van több...

bookcase-styling-tips-and-tricks-12.jpgHm.. érdekes. Itt aztán tényleg színek szerint láthatjuk a könyveket, nekem ez így furcsa még mindig.
Fotó: http://nestingwithgrace.com/

3. Dísztárgyak

Ezek bármik lehetnek, akár dobozok, vagy éppen vázák, tálak, kis szobrok. A lényeg itt is az, hogy a stílus, méret, forma kiadjon valamilyen ritmust vagy szimmetriát. Gondolkodhatunk kisebb-nagyobb műalkotásokban is, amelyeket szintén elhelyezhetünk a polcokon.

after_bookshelf_styling_2.jpg

Nekem ez a stílus áll legközelebb a szívemhez, kicsit eklektikus, de izgalmasak a dísztárgyak, és a fekete-fehér-bézs-türkiz szerintem a világ legtutibb színkombinációja. Fotó: carlaaston.com

Íme a saját (félkész) polcunk

Elkezdtem, sok mindent ki is szórtam vagy bedobozoltam, és most itt tart a styling. Közben át is került a szoba egy másik falára. Úgy döntöttem, hogy még egy kisit nézegetem, és majd lehet, hogy még hozzányúlok. Nektek hogy tetszik?

before.png

 Ha nem vagyunk elég szigorúak és fegyelmezettek magunkkal, vagy csak egyszerűen nincs az ilyesmiben gyakorlatunk, kísérletezzünk, nézegessük pár napig, aztán fussunk neki újra!

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanfamily.blog.hu/api/trackback/id/tr8512435969

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xyyyxyxyyxyxyyx 2017.06.09. 13:42:57

Előtte: Én a gyertyát, a szomorú kínai rizsparasztot és a retróra hajazó lámpaförmedvényt kiszórtam volna, de volt az egészben valami otthonos melegség (nyilván a tapéta miatt is).

Utána: Egy az egyben az IKEA-katalógus tetszőleges oldalának hideg unalmassága.
No meg aki kiszór/bedobozol azért könyveket, hogy díszpárnát tartson a könyvespolcon, az nem érdemli meg, hogy olvasni tudjon.

ekat 2017.06.09. 15:12:53

xy-oknak: Aki nem szór ki / dobozol be felesleges könyveket csak azért, mert könyvek, noha amúgy a témájuk (már) nem érdekli, az nem olvasni, hanem gyűjtögetni szeret.
Amúgy én manapság már 99%-ban e-könyvet olvasok. És mielőtt jön erre is a magas lóról kinyilatkoztatás: akinek a könyvnek nem a tartalma, hanem a megjelenési formája a lényeg, az nem érdemli meg, hogy olvasni tudjon.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.06.10. 22:35:50

Ez a sok könyv? Ez nagyjából annyi, mint az iskolai kötelező olvasmányok... Nálunk négy plafonig érő könyvespolc mellett egy dolgozóasztal van teli és a családban többeknek ennél jóval több könyve van. Mi is gyakran elajándékozzuk, ami nem kell, néha már adtunk is el pár könyvet.
A színek szerinti rendezés nagyon praktikus, ha csak annyi könyved van, amennyinek meg tudod jegyezni a borítója színét...
süti beállítások módosítása